סימני מסחר TM ®

מהו סימן מסחר?

סימן מסחר הוא הגנה בקניין רוחני לגבי המוניטין של יצרן במוצרים שלו. סימן מסחר יכול להיות שם ייחודי, לוגו, אבל גם עיצוב גראפי של אריזה, ציור, צבע ייחודי ואפילו ריח.

אבל ברור שלא ניתן לתת הגנה לכל סימן כלשהו שיוצר במקרה ע"י יצרן. איך יודעים לזהות מהו סימן מסחר? המבחן היחידי והקובע לזיהוי סימן מסחר הוא מבחן השוק! הצרכן צריך לדעת, בזכות סימן המסחר, לזהות את המוצר עם מקור כלשהו.
הוא אפילו לא צריך לזכור מי היצרן. הוא רק צריך לדעת שזה המוצר שהוא רוצה לקנות. סימן מסחר הוא כל דבר שמבדל את המוצר וגורם לצרכן לזכור אותו (למשל – הצורה המשולשת של שוקולד טובלרון היא סימן מסחר), הלוגו של חברת קוקה קולה, הוא סימן מסחר ועוד רבים וטובים.

סימן שאיננו רשום

רישום סימן מסחר הוא אפשרי, ומועיל בניהול תביעה נגד מפרים של סימן המסחר. אך מה קורה כשלא נרשם סימן מסחר ועדיין מישהו נהנה ממוניטין שלי במוצר מסוים? לשם כך קיימת "עוולת גניבת העין" בדיני הנזיקין, שמאפשרת לפצות גם במקרה כזה. בכל זאת, מומלץ לרשום סימן מסחר, שכן את העוולה של גניבת עין קשה יותר להוכיח, והיא מסתמכת בעיקר על המוניטין שצברתם בסימן, דבר שקשה לקבוע מסמרות לגביו.

מהי הגנת סימני המסחר?

ראשית, כמובן, אף אחד לא רשאי להשתמש בסימן המסחר לגבי המוצרים שאני מייצר ומשווק, או לגבי המוצרים שעליהם רשמתי סימן מסחר.
בעבר, בארה"ב, זו הייתה כל ההגנה. הגנת סימני המסחר תופסת רק לגבי המוצר עליו רשמתי את סימן המסחר ולגבי מוצרים או שירותים מאותו סוג.
אך עדיין ישנה עוולת גניבת העין, בעזרתה ניתן לקבל הגנה גם על מוצרים ושירותים אחרים. למשל – אם קוקה קולה תתחיל לייצר מכנסיים, ברור שהמוניטין שלה במשקאות קלים ייתן לה הגנה גם על מוצרי אופנה. עד היכן משתרעת ההגנה? ככל שהמוניטין חזק יותר, ההגנה רחבה יותר. הכלל המנחה הוא שאם המוניטין שלי בסימן המסחר עשוי לעזור לי למכור מוצרים מסוג אחר לגמרי, ואם ישנה סכנת הטעיה של הצרכן, הסימן יעזור לי לקבל הגנה גם על מוצרים מסוג אחר.

מוצרים דומים אך לא זהים

לרוב, מפרי סימני המסחר הם מתוחכמים למדי. הם אינם מעתיקים את כל סימן המסחר, אלא מנסים "להתקרב" אליו – לתפוס את המוניטין שלו, אך לא להעתיק אותו ממש. למשל, לקרוא לנעלי ספורט "מייקי". מבחינת הדין, אין בכך כל תועלת. מספיק שהחיקוי עלול להטעות את הצרכן, כדי שתהיה הפרה של סימן המסחר.

משרדנו יעניק לכם ייעוץ משפטי בנושאי בחירת שם מתאים לעסקכם לאחר שייתן לכם חוות דעת לרישומו, כמו גם ילווה אתכם ברישום סימן מסחרי ברשות הפטנטים ובאכיפתו בבתי המשפט, אם וכאשר יתגלו אי אלו שיפרו את זכותכם בסימן.